Het lukt autofabrikanten steeds beter om met kleine motoren toch voldoende vermogen te creëren. Fijn voor het milieu en de portemonnee, maar stoer klinken die koffiemolentjes met turbo niet. 

Sinds jaar en dag zijn er in de automaterialenzaak cd’s te koop met een scala aan autogeluiden. Zo waan je je, gezeten in je Opel Corsa of Nissan Micra, toch even in een Ferrari. Maar ja, de meisjes zullen niet kijken, want buiten de auto is slechts het pruttelen van het 1 literblokje te horen.

Het Franse bedrijf Faurecia, een dochter van PSA (Peugeot en Citroën), heeft een oplossing, schrijft The Wall Street Journal donderdag.

Faurecia ontwikkelde een systeem waarbij het echte motorgeluid wordt opgenomen. Daarna wordt het geluid versterkt, naar smaak vervormd, en vervolgens overgebracht naar luidsprekers, waaronder één in de demper van de uitlaat.

Het resultaat is, indien gewenst, het brullende geluid van een V8. En omdat het geluid wel degelijk het geluid is van je eigen motor, hoef je niet langer op de pauzeknop te drukken als je voor het stoplicht staat. Ook diesels, verdacht stil tegenwoordig, kunnen zo worden opgepimpt tot een ‘muscle car’.

V8-motor

Volgens Faurecia is met name in de Verenigde Staten erg veel vraag naar het nabootsen van een stoere V8-motor.

Het systeem is overigens geen oplossing voor elektrische auto's, omdat het gebruik maakt van het daadwerkelijke motorgeluid. Die zullen het met een volledig kunstmatig geluid van een brullende motor moeten doen.

Fabrikanten van elektrische en hybride auto's, zoals Toyota en Fisker, experimenteren momenteel met luidsprekertjes in de bumper en onder de motorkap.

Lees ook:

Toyota geeft Prius geluid

Brussel wil dat stille auto's toch geluid maken

Elektrische auto zoekt geluid

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl